Jaki program do newslettera wybrać — kompletny przewodnik i porównanie programów - okładka do wpisu

Jaki program do newslettera wybrać — kompletny przewodnik i porównanie programów

Decyzja zapadła. 

Chcesz zacząć budować listę mailingową i wystartować z newsletterem! 

Tylko jak to ogarnąć technicznie? Jak wybrać odpowiedni program do newslettera?

Na to pytanie odpowiem we wpisie. Będzie praktycznie i konkretnie. A po przeczytaniu będziesz mieć jasność, na co zwrócić uwagę wybierając program do wysyłki newsletterów. 

Przygotowałam dla Ciebie pigułkę wiedzy na start, wraz z porównaniem narzędzi do wysyłki newsletterów.  

Całe te technikalia naprawdę nie są takie straszne, a na rynku jest kilka bardzo przyjaznych systemów, z którymi możesz (za darmo!) zacząć przygodę z email marketingiem.

Program do newslettera — jakich funkcji potrzebujesz na start?

Do popularnych programów do email marketingu należą: MailerLite, MailChimp, FreshMail, GetResponse, ActiveCampaigne, ConvertKit (porównaniem konkretnych programów zajmę się za chwilę). 

Ceny programów zależą od tego, jak dużą bazę subskrybentów posiadasz oraz jak dużo maili miesięcznie chcesz wysyłać. Pakiety cenowe różnią się również w zależności od dostępnych funkcjonalności. 

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z email marketingiem, to najprawdopodobniej nie wiesz, na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego programu do wysyłki newsletterów. Dlatego opisałam dla Ciebie najważniejsze funkcjonalności, których potrzebujesz na start swojej przygody z email marketingiem. 

Niektóre ze wspomnianych programów pozwalają nie tylko wysyłać newslettery, ale posiadają rozbudowane funkcje CRM, czy możliwość prowadzenia webinarów. Jednak przy wyborze programu do email marketingu kieruj się przede wszystkim funkcjonalnościami związanymi z samym newsletterem.

  • Wysyłanie maili (kampanii) – to najbardziej podstawowa funkcja programu do newslettera. Wspominam tu o niej, bo jest kilka niuansów, na które warto zwrócić uwagę. Dobrze, jeśli w danym pakiecie masz możliwość zaplanowania maila z wyprzedzeniem. Ustawienia wysyłki w konkretnym terminie, przeprowadzenia testów A/B i korzystania z edytora drag&drop do tworzenia maili.
  • Edytor drag&drop – dzięki niemu z łatwością stworzysz nie tylko czytelne, ale też atrakcyjne wizualnie maile, bez znajomości programowania.
  • Formularze zapisu i pop-upy — obok wysyłki maili, to podstawowa funkcjonalność, jaką zapewnia program do newslettera, która pozwala na zbieranie adresów i budowanie listy mailingowej. Formularz, czy popup najczęściej umieszczamy na własnej stronie (np. opartej o WordPress). Jeśli masz już własną stronę, to warto sprawdzić, czy dany program do newsletterów ma dostępną integrację z systemem, na którym masz zbudowaną stronę. Najlepiej, jeśli ilość formularzy i popupów nie jest limitowana.
  • Landing page — nie masz własnej strony? Nic nie szkodzi. Wiele programów do email marketingu pozwala na stworzenie prostej strony www z formularzem zapisu bezpłatnie. Jeśli masz swoją stronę, to nie jest to niezbędna funkcja. Jednak polecam Ci wybrać program, w którym możesz stworzyć landing page.
  • Automatyzacja — dzięki tej funkcji ustawisz automatyczną wysyłkę maili np. po dołączeniu do newslettera. W ten sposób nowy subskrybent może otrzymać automatycznie wiadomość powitalną wraz z prezentem za zapis — lead magnetem. Przygotowujesz wiadomość raz, ustawiasz warunki, które mają wywołać jej wysłanie (np. dołączenie do newslettera), a potem wszystko dzieje się samo do czasu, aż takiej automatyzacji nie wyłączysz. Możesz zaplanować różne wiadomości w zależności od warunków, które spełnił dany użytkownik (np. dodatkowe maile dla osób, które kliknęły dany link). Uważam, że jest to funkcja potrzebna od samego początku.
  • Segmentacja — pozwala na grupowanie odbiorców np. po ich zachowaniach, czy źródle pozyskania i przyporządkowywanie ich do różnych list/grup odbiorców. Siła email marketingu tkwi w wysyłaniu dopasowanych do potrzeb subskrybentów treści. Przykładowo, gdybym uczyła innych o podcastingu, to mogłabym mieć oddzielną grupę dla osób, które już podcast prowadzą, a oddzielną dla tych, które dopiero myślą o jego założeniu. Dodatkowo mogłabym z kampanii promocyjnej danego produktu, wykluczyć osoby, które już ten produkt mają (chyba nikt nie lubi dostawać wiadomości promocyjnych o produkcie, który już ma).
  • Dostępność supportu — programy lubią czasem zaskakiwać w najmniej oczekiwanym momencie, dlatego dobrze jest mieć łatwy dostęp do wsparcia technicznego.
  • Wersje językowe — nie wszystkie z popularnych programów do newslettera mają dostępną wersję polską, jednak w większości przypadków nie jest to przeszkoda, gdyż możesz skorzystać z tłumaczenia strony w przeglądarce (np. w Chromie ta funkcja jest dostępna po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na dowolnej stronie).
  • Integracje — jedną z ważniejszych funkcji, dla osób sprzedających własne produkty jest możliwość połączenia programu do email marketingu ze sklepem. Daje to szansę np. wykluczenia w trakcie wysyłania maila, już obecnych klientów, lub wysłanie dedykowanej kampanii do osób, które są na liście zainteresowanych. 

Darmowy program do newslettera

Jeśli dopiero zaczynasz, to polecam Ci skupić się na systemach, które są w podstawowym pakiecie bezpłatne. Z reguły przekroczenie pułapu 1000 subskrybentów zajmuje kilka miesięcy (szczególnie jeśli bazujesz na zasięgach organicznych). W tabeli znajdziesz porównanie 5 programów, z których 3 mają wersję bezpłatną. 

Natomiast jeśli masz już zgromadzoną wokół siebie sporą społeczność w social mediach i/lub planujesz wspierać się płatnymi reklamami, w takiej sytuacji od razu przyglądałabym się płatnym pakietom, bo prawdopodobnie szybko przekroczysz pierwszy, bezpłatny próg subskrybentów. 

Porównanie programów do wysyłki newslettera

Przygotowując porównanie programów, założyłam, że dopiero startujesz z tym kanałem komunikacji. Prowadzisz własną małą działalność lub dopiero myślisz o jej założeniu. Dlatego do porównania wybrałam funkcje, które są najistotniejsze na początek i sprawdziłam ich dostępność w najniższym dostępnym pakiecie.  

Zdecydowanie zaglądaj do szczegółowych informacji z tym, co zawiera dany plan, ponieważ drobiazgi potrafią zrobić sporą różnicę. 

Zestawienie przygotowałam w styczniu 2023 roku. Ceny i zawartość pakietów potrafią się często zmieniać, dlatego pamiętaj, żeby sprawdzić ich zakres przed zakupem. 

MailerLite MailChimp Get Response ActiveCampaigne FreshMail
Dostępne darmowe konto
Tak
Tak
Tak
Nie
Nie
Analizowany pakiet
Free
Free
Free
Lite – 39$/mc
Lite 85 zł/mc
Limit adresów
1000
500
500
1000
2500
Limit wysłanych maili/msc
12000
2500
2500
Drag&drop editor
Tak
Tak
Tak
Tak
Tak
Template’y wiadomości
Nie
Podstawowe
Tak
Nie
Tak
Fromularze
Tak
Tak
Tak
Tak
Tak
Segmentacja
Tak
Tak
Nie
Tak
Tak
Automatyzacja
Tak
Podstawowa
Nie
Podstawowa
Tak
Landingpage
max. 10
Tak
max. 1
Nie
max. 3
Użytkownicy konta
1
1
1
1
1
Support
Pon-Pt
30 dni
Nie
Tak
Dodatkowo płatny
Wersja polska
Nie
Nie
Tak
Nie
Tak

PRO TIP: Często przy wyborze bezpłatnego planu, dostajemy na określony czas możliwość  testowania rozwiązań z wyższego pakietu. W przypadku MailerLite otrzymujemy np. dostęp do wzorów wiadomości mailowych. Jeśli w tym czasie z nich skorzystasz i zapiszesz sobie taką wiadomość, jak draft lub po prostu wyślesz, to w przyszłości będziesz w stanie bazować na tych wiadomościach i ich układzie. 

Podsumowanie i mój faworyt 

Podeszłam do tego podsumowania z dużą ciekawością. Regularnie korzystam z narzędzi do email marketingu od 2018 roku, w tym czasie pracowałam z MailChimpa (kiedy jeszcze w darmowej wersji pozwalał na posiadanie 2000 adresów w bazie) i MailerLite (obecnie). Osobiście testowałam też przez jakiś czas płatną wersję FreshMail, a samo konto założyłam również w GetResponse i Activecampaign. 

Jeśli chodzi o dostępność najważniejszych funkcji w darmowej wersji to zdecydowanym faworytem jest MailerLite. Z czystym sumieniem rekomenduję ten program do newslettera.

Uważam, że obecnie najlepszy darmowy program do wysyłki newsletterów, (na dodatek łatwy i przyjemny w obsłudze) to zdecydowanie MailerLite. 

Żeby nie było tak różowo, to jest jeden minus — brak obsługi w języku polskim. Można sobie z tym łatwo poradzić, używając funkcji tłumaczenia strony np. w Chromie. 

Dlatego, jeśli przed założeniem newslettera hamowała Cię decyzja o wyborze programu do newsletterów, to już nie musisz o tym dłużej rozmyślać. 

 

Dla osób, które chcą wystartować z newsletterem, przygotowałam mapę działania.

Za rękę poprowadzę Cię przez punkty, o które musisz zadbać, startując z email marketingiem.

 

Sprawdź również mój bestsellerowy kurs MailerLite dla Początkujących, dla osób, które chcą budować listę mailową i strategicznie wystartować z newsletterem. 

Możliwość komentowania została wyłączona.