Masz czas do 31 stycznia 2024, żeby przenieść się na nową wersję MailerLite, zanim bezpłatne konta w wersji Classic zostaną zdezaktywowane.
Od 1 lutego darmowe konta będą dostępne jedynie na nowej wersji platformy.
Czy użytkownicy płatnych planów MailerLite Classic mogą spać spokojnie?
Teoretycznie tak. Z oficjalnych komunikatów wynika, że płatna wersja będzie wciąż utrzymywana. Do kiedy? Nie wiadomo. Jednak nie będzie ona rozwijana… a nowej wersji co chwilę pojawiają się nowe funkcje, zarówno jeśli chodzi o te wykorzystujące AI, jak i udogodnienia dla użytkowników w postaci nowego edytora treści.
Myślę, że docelowo MailerLite będzie dążył do całkowitego zamknięcia starej wersji, jednak pewnie zajmie to trochę czasu.
W każdym razie ja z moją płatną wersją konta w MailerLite przeniosłam się kilka miesięcy temu i czuję dużą różnicę na plus. Pomogłam też wielu klientom w ich migracjach i dziś chciałabym się z Tobą podzielić praktycznymi wskazówkami, które ułatwią Ci ten mało przyjemny proces i pozwolą uniknąć wpadek.
Co warto wiedzieć przed migracją do nowej wersji MailerLite?
MailerLite przygotował specjalne narzędzie, które pomaga w przeniesieniu części danych ze starej wersji platformy do nowej. Techniczne instrukcje, jak wykonać migrację znajdziesz na oficjalnej stronie MailerLite.
Zanim jednak zabierzesz się za migrację, to przeczytaj proszę ten artykuł do końca, ponieważ niektóre rzeczy nie będa możliwe po jej wykonaniu.
Co się przeniesie?
- Podstawowe dane konta
- Pliki – np. grafiki, czy logo
- Subskrybenci (wraz ze statusami) z podziałem na grupy
- Formularze
- Landingi
- Www
- Automatyzacje
Co się nie przeniesie?
- Statystyki. Po migracji utracjusz statystyki dotyczące subskrybentów; nie będziesz widzieć, które kampanie otworzyli, w co dotychczas klikali. To samo tyczy się statystyk dotyczących grup, czyli nie będziesz mieć np. informacji o średniej otwieralności, czy klikalności. Nie przeniosą się również dane dotyczące statystyk automatyzacji.
- Segmenty opierają się na statystykach, dlatego nie będą one przeniesione ze starej wersji. Trzeba będzie ustawić je od nowa.
- Kampanie. Maile z zakładki wysłane i draft nie zostaną przeniesione. Statystyki i historia dotycząca kampanii również się nie przeniosą. Oznacza to, że nie będziesz mieć możliwości stworzenia nowej wiadomości na podstawie już wysłanej, korzystając z funkcji “duplikuj”. Możesz natomiast zapisać wybrane przez siebie kampanie, jako template’y i w ten sposób je przenieść do nowej wersji.
- Historia i aktywności dotyczące automatyzacji.
Warto również wiedzieć, że po wykonaniu migracji adresy stron, landingów i formularzy zmienią się. Oznacza to, że od razu po migracji będzie trzeba zaktualizować wszystkie linki!
Jest to chyba jedna z bardziej uciążliwych zmian związanych z migracją.
Co warto zrobić zanim zabierzesz się do właściwej migracji?
- Zapisz kampanie, które chcesz wykorzystać ponownie jako template’y również te, które są wykorzystywane w automatyzacjach.
- Zrób porządki na liście, w szczególności usuń ze niej nieaktywnych subskrybentów (Zanim jednak to zrobisz, warto wysłać do nich kampanię raktywującą. Jeśli potrzebujesz instrukcji w tym temacie, to zerknij na mój kurs o porządkach na liście mailingowej). Do nowej wersji nie przeniosą się statystyki, a to oznacza, że nie będziesz mieć danych kto od dawna nie otwiera wiadomości od Ciebie. Nie jest to obowiązkowe, ale mocno Ci to polecam jeśli chcesz dbać o higienę listy i wysoką dostarczalność i otwieralność maili.
- Warto ściągnąć listę subskrybentów na swój dysk lokalny, żeby mieć jej kopię.
Subskrybenci, którzy są w trakcie automatyzacji powinni dokończyć ją w starej wersji. Tak przynajmniej rekomenduje MailerLite. Narzędzie do migracji nie daje możliwości przyniesienia subskrybenta na ten sam krok, na którym był w starej wersji.
Co jeszcze warto wiedzieć?
- Po wykonaniu migracji obie wersje będą działać jednocześnie i nie utracisz dostępu do starej wersji (przynajmniej do końca stycznia 2024 roku). Warto zająć się migracją wcześniej, żeby móc na spokojnie wszystko przenieść i przetestować.
- Migracja działa tylko w jedną stronę. Czyli możesz przenieść dane ze starej wersji do nowej, ale w drugą stronę już nie. Warto wiedzieć – po wykonaniu migracji będziesz mieć możliwość łatwego przeniesienia do nowej wersji subskrybentów, którzy dołączyli do listy poprzez “starte” formularze lub w trakcie migracji były w trakcie automatyzacji. W tym celu wystarczy wykonać ponowną synchronizację.
- Nowy MailerLite wykorzystuje inne rekordy DNS. Oznacza to, że będzie trzeba na nowo wykonać uwierzytelnienie domeny.
Integracje. Nowy MailerLite to kompletnie inne platforma, w związku z tym wszelkie integracje trzeba będzie skonfigurować od zera; czyli od nowa trzeba będzie skonfigurować wtyczkę do WordPressa, czy WooCommerce. - Wtyczka do WordPressa. Jedną z częściej wykorzystywanych integracji jest ta pozwalająca połączyć WordPressa i MailerLite. Będzie ona wymagała wykonania konfiguracji od zera. Z czego najbardziej bolesne będzie dodanie na nowo wszystkich formularzy na stronie, więc jeśli masz ich dużo, tak jak ja… to pewnie zechcesz wziąć teraz głęboki oddech.
- Nowi subskrybenci rozpoczną automatyzację na nowym koncie od początku. Jednak subskrybenci, którzy byli aktywni w automatyzacji ML Classic, nie zostaną przeniesieni do tego samego kroku w workflow w nowym ML po migracji. Subskrybenci ci będą musieli dokończyć automatyzację w MailerLite Classic.
- Nie wszystkie automatyzacje mogą zostać przeniesione. Jeśli workflow zawiera wiadomości e-mail utworzone przy użyciu starszej wersji edytora drag&drop MailerLite (dotyczy to bardzo starych wiadomości, utworzonych przed 2018 rokiem), to te indywidualne wiadomości e-mail automatyzacji nie zostaną przeniesione.
Co musisz zrobić po migracji?
- Na nowo trzeba wykonać uwierzytelnienie domeny, bo nowa platforma używa innych rekordów DNS.
- Zaktualizować adresy formularzy, landingów, www.
- Od zera ustawić integracje (np. połączyć MailerLite z www, czy sklepem).
- Na nowo osadzić formularze na stronie www.
- Przetestować, czy wszystko działa prawidłowo, w szczególności automatyzacje, których triggerem był zakup konkretnego produktu w sklepie.
Mam nadzieję, że ten wpis był dla Ciebie pomocny. Będę wdzięczna jeśli dasz mi znać, możesz do mnie napisać maila lub odezwać się na instgramie.
A jeśli potrzebujesz wsparcia przy migracji, to napisz do mnie na maila monika[@]lepszywynik.pl, a ja odpiszę Ci z informacją jak wygląda usługa wsparcia przy migracji.