Okładka podcastu: Newsletter zgodny z prawe. Z uwzględnieniem Omnibusa.

Newsletter zgodny z prawem — co potrzebujesz wiedzieć na start, żeby legalnie budować listę mailingową

Jak prowadzić newsletter zgodny z prawem?

Wiem, że kwestie prawne są jednym z powodów, przez który dużo osób odwleka założenie newslettera. 

Piszecie, że wymagania są niejasne, zawiłe i obawiacie się, że ich wdrożenie zajmie wieki. Mówicie mi, że Omnibus i całe RODO was przeraża i najchętniej udawalibyście, że ten temat nie istnieje. 

A to naprawdę nie jest takie straszne. 

Dlatego chciałabym dziś odczarować ten temat. Nie chcę, żeby kwestie prawne stanęły na twojej drodze do wystartowania z newsletterem i budowaniem bazy potencjalnych klientów.  

Przestrzegając kilku prostych zasad, szczególnie uzyskania zgody przy zapisie poprzez formularz (może mieć formę checkboxu lub samego komunikatu) i tworząc odpowiedni dokument (politykę prywatności i/lub regulamin newslettera) z łatwością dostosujesz newsletter do wymagań prawnych. 

Naprawdę dasz radę to ogarnąć i to w niedługim czasie (szczególnie jeśli skorzystasz z gotowych wzorów).

Wiedz też, że o większość rzeczy musisz zadbać na początku. Potem już nie ma potrzeby o tym myśleć (przynajmniej do czasu, kiedy nie pojawią się zmiany w regulacjach).

Do wyjaśnienia kwestii prawnych związanych z budowaniem listy i newsletterem zaprosiłam ekspertkę — Kingę Konopelko. Kinga jest radczynią prawną i właścicielką kancelarii. Na co dzień współpracuje z przedsiębiorcami, którzy działają online, a dodatkowo sama sprzedaje produkty cyfrowe. Serdecznie zapraszam Cię do odsłuchania podcastu. Zadbaj o newsletter zgodny z prawem! 

Odcinek nagrywałyśmy w styczniu 2023 roku, a to oznacza, że usłyszysz o najważniejszych wymaganiach związanych z Omnibusem w kontekście newslettera. 

Czy potrzebujesz regulaminu?

Jedną z większych zmian jest to, że ustawodawca uznał dane, które subskrybent podaje w zamian za dostęp do materiałów, za odpowiednik waluty (dane to forma płatności). To niejako tworzy umowę pomiędzy subskrybentem a osobą oferującą dany materiał w zamian za zapis, którą trzeba uregulować.

W tym miejscu wchodzi (cały na biało) regulamin newslettera/regulamin lead magnetu, który w przypadku oferowania prezentu za zapis zastępuje nam (dotychczas wystarczającą) politykę prywatności.

Regulamin newslettera będzie Ci potrzebny, kiedy w zamian za zapis na newsletter oferujesz np. ebook, nagranie, kurs mailowy, czy inny wartościowy materiał. 

Jeśli nie oferujesz nic, w zamian za zapis na newsletter, to wystarczy Ci sama polityka prywatności. Jednak większość z nas posiada prezent za zapis, bo jest to najlepsza strategia na skuteczne zbudowanie listy mailingowej.

Dlatego myślę, że lepiej jest od razu stworzyć regulamin newsletter, który będzie zawierać niezbędne w sobie elementy związane z polityką prywatności. 

Newsletter zgodny z prawem, a lead magnet

Drugą istotną zmianą jest to, że w przypadku oferowania lead magnetu, musimy zaproponować alternatywny dostęp do materiału (np. pozwalając go zakupić), bez zapisywania się na listę (to nie jedyne alternatywne rozwiązanie). 

Szczerze wątpię, żeby taka sytuacja (chęć zakupu, zamiast podania maila) zdarzała się często, jeśli w ogóle… 

W końcu z newslettera można się w każdym momencie wypisać. Obecnie zaproponowanie alternatywy w stosunku do zapisu do newslettera jest wymagane. 

Czego jeszcze dowiesz się z odcinka:

  • Co powinien zawierać regulamin newslettera i jak najszybciej go stworzyć? 
  • Co zaoferować jako alternatywę zapisu do newslettera w zamian z lead magnet, jeśli nie masz działalności i nie możesz zaoferować zakupy lead magnetu? 
  • Co powinien zawierać zapis przy formularzu zapisu, żeby newsletter był zgodny z prawem?
  • Czy double-opt in jest obowiązkowy? 
  • Jak uzyskać umowę powierzenia danych osobowych z systemu do wysyłki mailingów? 

Odpowiedź na te pytania i wiele więcej w odcinku. Zadbaj o newsletter zgodny z prawem!

Linki:

Możliwość komentowania została wyłączona.